PRAVNA DRŽAVA IN KORONA VIRUS
Izjave vladnega govorca za krizo g. Jelka Kacina pod vprašaj
postavljajo obstoj Vlade RS in drugih demokratičnih institucij v Republiki
Sloveniji. Dnevno lahko slišimo, da se bodo ukrepi sproščali glede na nasvete
posebne krizne skupine pod vodstvom dr. Bojane Beović. Sam menim, da je dr.
Beovićeva (pa še nekateri iz omenjene ekipe) izvrsten strokovnjak na svojem
področju. Vendar pa stroka ni politika. Poleg tega pa omenjena strokovna ekipa
nima nobene zakonske podlage, nima zakonskih pristojnosti ter tudi ne pravic in
odgovornosti.
Oblikovanja strokovnih organov – zakonskih ali da hoc – se politika
poslužuje v primeru, da se želi izogniti ti. kolektivnemu dvomu. Kolektivni
dvom nastane v primerih, ko je stroka glede določenega vprašanja močno
razdeljena in se ta razdeljenost prenese tudi v politiko. Politika se v takšnem
primeru zaveda, da bo rezultat glasovanja vedno bolj ali manj izenačen. Preglasovana
stran pa bo, v primeru neustreznih ukrepov, naknadno vedno zmagovalka. Ker je
sprejem predlaganih ukrepov preveč negotov in lahko tudi predmet dolgotrajnih
razprav, se politika raje odloči za oblikovanje strokovnih organov, ki
predlagajo ali sprejemajo določene ukrepe. Da gre tudi v primeru Covid-19 za
takšno problematiko, priznava celo minister g. Aleš Hojs, ki v twiterju glede
omejitve gibanja na občine priznava, da bi parlament o tem vprašanju preveč
dolgo razpravljal (in je v tem delu Vlada RS zavestno ukrepala mimo Ustave RS).
Prav oblikovanje omenjene strokovne komisije ter odnos med
Vlado RS in omenjeno komisijo pa dejansko pod vprašaj postavi delovanje ustavne
ureditve v Republiki Sloveniji. Ustava RS eksplicitno določa način razglasitve
vojnega stanja oz. izrednih razmer. Razglasitev vojnega stanja ali izrednih
razmer pomeni razveljavitev določenih ustavnih pravic in svoboščin. Zato Ustava
RS določa, da o tem lahko odloča samo Državni zbor. Mimo Državnega zbora ne
more nihče razglašati izrednih razmer oz. enostransko razveljavljati ali
omejevati ustavno določenih pravic in obveznosti. Zakon o nalezljivih boleznih
je eden izmed zakonov, ki omejuje ustavne pravice in svoboščine. Za izvajanje
ukrepov pa je pristojen Minister za zdravje. Noben zakon ne daje pravne podlage
za delovanje omenjene komisije. Vlada ali minister si sicer lahko oblikujeta
neke ad hoc posvetovalne organe ali komisije, ki pa delujejo kot interni
organi. Odločitev Vlade ali ministra je vedno izključno njihova in ne odločitev
takšne komisije.
Naloga strokovnih organov in komisij je pripravljanje
strokovnih predlogov in odločitev. Stroka in znanost pa delujeta v zaprtem
sistemu. Posamezna odločitev je lahko znanstveno ali strokovno povsem
utemeljena, ni pa nujno, da je življenjska ali izvedljiva. O življenjskosti
znanstvenega pristopa je imel pokojni minister za zakonodajo g. Lojze Janko
zanimivo anekdoto. Ker so se morski psi preveč razmnožili, so politiki prosili
vodilnega biologa na tem področju za nasvet. Nasvet je bil, da naj se izsušijo
vsi oceni in morski psi bodo na kopnem pomrli. Problem izsušitve oceanov pa ni
več znanstveni problem temveč vprašanje izvedbe. Podobno velja ostale strokovne
odločitve. S strokovno-etičnega vidika bi bilo smotrno in pravilno, da bi se za
gripo cepili vsi. Ker pa družba nima dovolj denarja, je bila sprejeta drugačna
politična odločitev.
Odločitve stroke temeljijo na strokovnih in znanstvenih
dognanjih. Prav področje medicine se vseskozi sklicuje na »edvidence-based«
medicino. Uporabljajo se lahko le metode in spoznanja, ki so dokazane. Covid-19
pa je pod vprašaj postavil prav temelje medicine. Stroka in znanost delujeta na
podlagi znanstvene previdnosti. Znanstvena previdnost pa ne vključuje tudi
sorazmernosti. Ukrepi glede mask in rokavic niso znanstveno dokazani, kar je v
enem izmed svojih nastopov priznala celo dr. Beović. Slišimo izjave g. Kacina
(kot govornika tudi omenjene skupine) in novega direktorja NJIZ, da se bodo
ukrepi sproščali postopoma ob tem, da se bo gledalo kakšne posledice ima to v
praksi. Takšne izjave kažejo zgolj na dejstvo, da ne stroki in ne politiki ni
jasno, ali in kakšne učinke so sploh prinesli posamezni ukrepi. Ob tem, da medicinska
znanost in stroka sploh ne priznavata tudi vloge narave pri omejevanju prenosa
virusa. Če bi se virus tako širil, kot znanstveni prognostiki napovedujejo, bi
danes moralo pomreti že polovica Afrike (glede na podatke o okuženih iz
Afrike). Kot, da je vse odvisno od ukrepov Vlade RS. Medicinsko znano je, da se
z dolžino časa prebitega na ventilatorju veča tudi smrtnost (s Coivd-19 ali
brez njega). Prav zanima me, ali je bila za vse umrle v RS za Covid-19 odrejena
obdukcija. To pomeni, da so bile vse odločitve izključno politične (stroka je v
tem primeru politiki služila zgolj za prikrivanje). Politika mora namreč
presojati, ali so predlagani ukrepi, četudi so znanstveno utemeljeni, tudi
sorazmerni. In politika mora prevzeti odgovornost za napačne odločitve – ne
znanost (za znanstvene in strokovne odločitve).
Vlada pa dejansko ni naredila ničesar za zaščito ogroženih
skupin. Primera iz Lenarta in Šentjurja sta pokazala, da Vlada RS dejansko
sploh nima političnega interesa zaščititi oskrbovance v domovih za starejše
občane. Vztrajanje, da morajo okuženi ostati v domovih ob tem, da so domovi
prenaseljeni in kadrovsko podhranjeni, je v nasprotju z zdravo kmečko pametjo
(verjetno tudi nestrokovno – ampak o tem znanost in stroka modro molčita).
Logično bi bilo, da bi okužene morali sproti izseljevati na novo lokacijo in na
ta način učinkovito preprečevali širjenje okužbe. Zastavlja se vprašanje zakaj je
vojska postavljala poljsko bolnišnico? Pričakoval bi, da bi država za zaščito
ranljivih skupin le-tem brezplačno razdelila tudi ustrezne zaščitne maske in
jim s tem omogočila nemoteno življenje. Lahko se uvede posebna časovno okno,
kjer lahko kupujejo samo pripadniki ogroženih skupin. Ampak, ali ni tveganje
okužbe večje, ko je koncentracija pripadnikov ogroženih skupin večja na enem
mestu (podobno kot zarišča v domovih za ostarele). Ob ustrezni zaščitni opremi
bi lahko ogrožene skupine kupovale tudi izven časovnega okna. Omejevanje
gibanja ogroženih skupin (zlasti starejših) kaže tudi na njihovo podcenjevanje
s strani politike. Starejši znajo, zaradi zdravstveni težav, bolj ceniti svoje
zdravje. Tudi smrtnost med pandemijami običajne gripe je med starejšimi izven
domov za starejše občane nižja kot v domovih. To pomeni, da znajo samostojni starejši
paziti na svoje zdravje. Ukrepi Vlade RS pa starejše sedaj obravnavajo kot
mladoletnike – kot da so popolnoma nesposobni poskrbeti zase. Primeri iz
Italije in Španije kažejo, da so se okužbe najhitreje širile zaradi okuženega
zdravstvenega osebja v zdravstvenih zavodih ter osebja v domovih za starejše.
Pričakoval bi, da bi država spodbujala razvoj starostnikom prijaznega
bančništva na daljavo. Pričakoval bi pospešeno uvajanje robotov v slovenske
bolnišnice in domove za ostarele. Pričakoval bi razvoj politike, ki bi
omogočala čimbolj samostojno bivanje starostnikov. A, na žalost, nič od tega.
Starostniki so za politiko zgolj volilna baza, ki je v času med volitvami
povsem nepotrebno breme.