ALI POTREBUJEMO NEGOVALNE BOLNIŠNICE?
Problematika »podajanja« obolelih starostnikov ob epidemiji
Covid-19 je dejansko pokazala, da v Republiki Sloveniji dejansko razmišljamo o
starajoči se družbi namesto da bi prevzeli koncept dolgožive družbe. O razliki
med starajočo se družbo in konceptom dolgožive družbe sem več pisal v svojem
prejšnjem blogu z naslovom Problem starajoče se družbe.
Koncept dolgožive družbe zahteva vzpostavitev različnih
oblik oskrbe starostnikov, glede na njihovo zdravstveno stanje. Sam menim, da
je z vidika koncepta dolgožive družbe vzpostavljanje sistema negovalnih
bolnišnic povsem zgrešeno. Izkušnje iz birokracije kažejo, da se ob bolj
razvejenem sistemu hitro pojavi problem (ne)pristojnosti. Četudi se
pristojnosti razmejijo, se vedno pojavijo določeni »vmesni primeri.« Pojem
bolnišnica je povezan z boleznijo in zdravljenjem. Pa vendar se veliko
kroničnih bolezni zdravi doma, ambulantno. Tudi ti posamezniki so bolani, a
vendar ne potrebujejo bolnišnične oskrbe. Tudi pri mlajših imamo lahko primere,
ko nekdo ne potrebuje več bolnišnične oskrbe, vendar pa potrebuje domačo
oskrbo. Če jo nima, potem mora država za takšne osebe poskrbeti na drug način.
Iz tega razloga so se razvili negovalni oddelki znotraj splošnih bolnišnic, ki
pa so, zaradi razmer v domovih za starejše občane, večinoma zapolnjeni s
starostniki. Za razliko od mlajših, starostniki dlje časa potrebujejo storitve
takšnih negovalnih oddelkov. Zato se ustvarja videz, da potrebujemo negovalne
bolnišnice.
V primeru vzpostavitve negovalnih bolnišnic bomo med splošne
bolnišnice in domove za starejše občane vrinili dodatno inštitucijo. S tem pa
bomo povzročili še več primerov »podajanja« starostnikov. S tem pa bomo, kot
družba, starostnikom še bolj dopovedovali, da so breme. Še več bo kreganja med
posameznimi inštitucijami, glede na trenutno kadrovsko zasedenost.
Sam sem se v volilnem programu zavzemal za izgradnjo
regijskih domov za starejše občane. Z vzpostavljanjem regijskih domov za
starejše občane, bi tudi na to področje vpeljali sistem ravni oskrbe (podobno,
kot v zdravstvu). Vsaka raven oskrbe bi imela drugačne prostorske in kadrovske
zahteve. Seveda bi bila vsaka raven različno cenovno ovrednotena. Z
opredelitvijo ravni oskrbe bi se deloma razčistile tudi kadrovske zahteve. Vprašanje
je, ali je dejansko potrebno, da zdravila starostnikom vedno daje medicinska
sestra. Z vzpostavitvijo regijskih domov za starejše občane bi spodbudili tudi
tehnični razvoj za njihove potrebe. Z večjim številom oseb v teh domovih bi se
tudi bolj ekonomsko izplačala avtomatizacija in robotizacija posameznih
aktivnosti (doseganje ekonomije obsega), kar je sedaj za obstoječe domove predrago.
Regijski domovi za starejše občane bi bili nadgradnja
sedanji domov za starejše občane. Regijski domovi bi tako prevzeli skrb za
starostnike, ki bi se zdravili v negovalnih bolnišnicah. Nega starostnikov je namreč
tudi ena izmed dejavnosti, ki se izvaja znotraj domov za starejše občane. Poleg
tega bi morali regijski domovi za starejše občane prevzeti tudi naloge
izolacije v primeru večjih pandemij. Regijski domovi za starejše bi prevzeli
tudi skrb za starostnike z najvišjo stopnjo oskrbe (npr. alzheimerjevo bolezen,
tetraplegiki, bolezen v terminalni fazi...). V tem primeru bi se za premeščanje
upoštevala stopnja zahtevane nege in ne samo bolezen. Poleg tega pa bi takšna
organiziranost omogočala tudi drugačen režim obiskov svojcev, kot pa je v
bolnišnicah. Ker se bodo pandemije tipa Covid-19 ali celo hujše ponavljale, bo
verjetno potrebno vzpostaviti tudi drugačne prostorske standarde za vse ravni
oskrbe (večje sobe, maksimalno 2 osebi na sobo).
Ker je skrb za starejše občane republiška javna služba, bi
morali biti regijski domovi za starejše občane državni oz. regijski (kot
prenesena državna pristojnost). S tem bi se lažje dosegalo tudi dogovarjanje
med bolnišnicami in regijskim domovi za starejše občane. Negovalni oddelki v
bolnišnicah pa bi se tako sprostili za mlajše osebe, ki te storitve
potrebujejo bolj kratkotrajno.