KORONA VIRUS IN TEPANJCI - DRUGI POGLED NA KRIZO


I.

Vlada RS, po zgledu drugih držav, sprejema paket za paketom ukrepov. Namen vseh teh paketov je zajezitev širjenja Korone virusa po deželici na sončni strani Alp. In vsak paket je strožji. Vlada RS dnevno presenečeno ugotavlja, da se  prebivalci na sončni strani Alp ne držimo njenih priporočil in zahtev. In zato bo, če bo potrebno, poseženo po sankcioniranju neposlušnih (pa tudi tistih nič krivih). Ob tem malo pobrskam po svojem zgodovinskem spominu iz časov, ko sem še bil zaposlen na Ministrstvu za zakonodajo. Prebivalci doline Šentflorjanske s(m)o vedno radi kršili zapovedane norme. Upor proti oblasti nam je očitno položen že v zibko. Začenši z Martinom Krpanom (švercerjem, ki je naš nacionalni junak) preko Butalcev in Tepanjcev (ki so se upirali celo zakonom narave) do množičnih udeležb na polnočnici leta 1990 (kot upora proti SFRJ). Vsekakor velja, da je bil od konca 2. svetovne vojne dalje narod vedno bolj inovativen kot oblast. Posledica te inovativnosti je bila, da je narod hitreje našel zakonodajne luknje, kot pa jih je oblast uspela krpati.

Da smo v Republiki Sloveniji na področju znanja pisanja zakonodaje po letu 1991 krepko nazadovali kaže tudi število in hitrost sprejemanja sprememb in dopolnitev zakonodaje. Zakasnitev z Uredbo Vlade RS (krizno) kaže, da so bili načrtovani ukrepi očitno nedodelani oz. brez izdelane simulacije, kaj bo to pomenilo za prakso. Od sedanje politike ni pričakovati kaj drugega. Ta politika je namreč zadnjih 20 let ustvarjala in sprejemala nejasne predpise, ki so omogočali različno interpretacijo (po želji in v korit tistih, ki so bili na oblasti). Takšna politika namreč ni sposobna čez noč spremeniti svojega modusa operandi in začeti pisati jasno razumljivo zakonodajo. Vlada RS se sklicuje na ukrepe držav, kjer se vsaj trudijo ohranjati videz zakonitosti (tudi politiki). Pri nas pa so taisti politiki kršili veljavno zakonodajo in se sklicevali na politične procese oz., da je zakonodaja politično zlorabljena. To nam kažejo vse politične afere, ki so se zaključile brez epiloga. Politiki so določali različne vatle ob isti zakonski ureditvi. Sedaj ti politiki, ki so inšpekcije, nadzorne inštitucije in sodišča, označili za zlorabljeno politično ljudem poskušajo prikazati kot verodostojne inštitucije. Politiki, ki so sami zadnjih 20 let izpodbijali kredibilnost pravnega sistema sedaj zahtevajo od državljanov brezpokorno vero v ta pravni sistem. Vsa dosedanja politika je Vlado in Državni zbor pri državljanih naredila za Pavliho. Sedaj pa je politika jezna, ker državljani pozivov Vlade in Državnega zbora ne jemljejo resno. Če je politika pravnemu sistemu v zadnjih 20-ih letih skopala jamo, potem se ne sme čuditi, da se je tudi sama znašla v taisti jami in da jo državljani ne jemljejo resno. Janši in Kacinu to ne bi smelo biti nič novega – že v osamosvojitveni vojni so civilisti povzročali več težav kot pa JLA.

Slovenci smo bili vedno bolj čustveni – vsaj ob kriznih obdobjih. Bolj kot s prisilo, bi država morala vplivati na čustva. Namesto pozivov zdravnikov bi morali objavljati pozive posameznikov ogroženih skupin (starostnikov, otrok astmatikov,…). Bolj bi uspeli pozivi z vsebino – izolirajte se in ohranite nas pri življenju. Vsak ima starše, stare starše ali ogrožene otroke. To bi bilo veliko bolj razumljivo sporočilo, kot pa pozivi politikov in stroke proti neki nevidni nevarnosti. Bolj kot na represijo, bi morali vplivati na samozaščito (pa smo zopet pri eni od iznajdb socializma). Pričakoval bi, da bi šole kot prvo gradivo svojim dijakom pošiljale navodila o samozaščiti in pomenu le-te za njih in njihove drage. Pričakoval bi, da bi šole dijakom pošiljale tudi gradiva o izdelavi domačih zaščitnih mask. Šole naj bi sedaj posredovale znanje, ki je potrebno za preživetje v krizi. Klasična učna snov lahko počaka tudi na boljše čase. Vsi odzivi naroda ob športnih uspehih kažejo, da smo se sposobni odzivati pozitivno tudi brez prisile. Ali drugače – prisila pri Slovencih običajno vzbudi upor in odpor. Medijsko je na izpitu tako padla tako nova kot tudi stara Vlada.

II.

Po lastni krivdi sem poročen z zdravnico. Z očmi zunanjega opazovalca ugotavljam, da tudi zdravstvo organizacijsko ni v celoti pripravljeno na začetek dela v višjih obratih. Za delo z najtežjimi bolniki so trenutno usposobljeni z licencami zgolj intenzivisti ter anesteziologi (ter sestre v oddelkih intenzivne terapije). Gre za kader, ki ga že v »mirnodobnih časih« primanjkuje. Kaj se bo dogajalo, ko bo tudi ta kader zaradi možnih okužb ali preutrujenosti izpadel? Še večja kriza. Še večji represivni ukrepi Vlade RS. Trenutno ima Slovenija še čas, da v tem delu posnema Kitajsko. Tam so doizobraževali preostali zdravstveni kader z minimalnimi znanji iz intenzivne terapije ter s tem deloma razbremenili ključni kader. Pretirana specializacija, ki jo je v zadnjih letih vodila Zdravniška zbornica Slovenije, se nam sedaj vrača kot bumerang. Imamo interniste in anesteziologe, ki so, zaradi organizacije dela in specializacije, manj vešči v delu na enoti intenzivne terapije. Potrebno bo začasno opustiti oz. razrahljati sistem licenc – drugače bo zmanjkalo zdravstvenega kadra. Poskrbeti bo potrebno za organizirano prehrano in ustrezni počitek zdravstvenega kadra. Država bi pravočasno morala poskrbeti za višjo imunsko odpornost zdravstvenega kadra. Brez tega bo ključni kader še hitreje izgoreval in se številčno krčil. Zmogljivosti zdravstva pa še dodatno upadale.

Ne smemo pozabiti – hitri odziv zdravstvene stroke v Republiki Sloveniji je posledica sistema javnega zdravstva. Le v sistemu javnega zdravstva lahko upravljaš sistem preko direktiv brez sprememb pogodb ali pa zakonodaje. Spoštovani zagovorniki konkurence med javnim in zasebnim naj si posledice pogledajo v ZDA. Zasebno deluje samo v normalnih razmerah, v kriznih ne. V tem delu bo zakonodajni paket moral opraviti tudi neljubo »podržavljanje« zasebnih resursov. Očitno bo sedanja Vlada RS morala sprejemati veliko bolj »socialistične« ukrepe, kot pa so jih doslej sprejemale deklarativno leve vlade. Hecno bo gledati, kako bo stranka, ki dosledno zagovarja liberalizem, odločno korakala nazaj v socializem (verjetno podobno, kot se sedaj podira Trumpov vrednostni svet). Eden od nujnih ukrepov bo zakonsko obvezna vključitev zasebnih zdravnikov in medicinskih sester kot podjemnikov v sistem javnega zdravstva – seveda v primeru, ko bo sedaj zaposlenega kadra premalo in to za enako ceno, kot sedaj znaša plača zdravnika ali medicinske sestre javne uslužbenke.

Dnevno poslušamo novice o pomanjkanju zaščitne opreme za zdravstvo. Vprašujem se, kje je končala tista prislovična državljanska inovativnost. Ali ne bi, raje kot z analizo, kaj je šlo narobe, se ukvarjali z iskanjem improvizacijskih rešitev za manjkajočo opremo – vsaj dokler ne dobimo tiste prave. Kje so tisti mali podjetniki s svojo inovativnostjo in proizvodnimi kapacitetami. V Nemčiji je Merklova že pozvala vse gospodarstvo naj se prilagodi in začne proizvajati manjkajočo premo. Pa poziv naše Vlade ali politikov? Kjer so sedaj naše univerze z inovativnimi rešitvami? Zanimivo je tudi vprašanje, kje ima NATO rezerve opreme za obrambo proti biokemični vojni. Verjetno bi se lahko del te opreme sedaj uporabil tudi v civilne namene. Če smo že člani NATA. Vsekakor bi nujno potrebovali tudi delovno skupino, ki bi na državni ravni poskušala iskati alternativne rešitve z uporabo sredstev, ki so na razpolago.

Raziskave v tujini kažejo, da je smrtnost med moškimi največja. Eden od razlogov je tudi večji delež kadilcev med moškimi (drugi pa menda tudi vpliv estrogena). Še dobro, da je bil vmes zdravstveni minister Dušan Keber, ki je dejansko začel biti bitko tako proti tobaku kot proti alkoholu (kljub tedaj močni opoziciji proti takšnim ukrepom). Glede na to, bi moral biti eden od ukrepov tudi stroga prepoved tobaka (vsaj v času krize). Poleg tega pa bi se država morala, bolj kot z represijo, ukvarjati z načinom dviga odpornosti pri prebivalstvu. Nujni ukrep bi moral biti tudi subvencioniranje hrane in prehranskih izdelkov, ki služijo povečevanju imunosti. Na drugi strani pa bi morala država poskrbeti za bolj dosledno izolacijo skupin, ki so ogrožene (srčni bolniki, diabetiki, pljučni bolniki, ljudje s koronarnimi boleznimi) – ne glede na njihovo starost. Seveda jim je ob tem potrebno v takšni izolaciji omogočiti še normalno življenje z omogočanjem stikov na daljavo – ne pa jim življenja spremeniti v hišni zapor. Če smo se v Republiki Sloveniji do sedaj prehranjevali nezdravo (in je to država s cenovno politiko tudi dopuščala), je sedanja kriza čas, da mogoče spremenimo prehranske navade državljanov. S tem bomo naredili tudi korak k dolgoživi družbi. Vlada se bo morala odločiti ali bomo kaj delali tudi na zdravem načinu življenja in ali bo ta zdrav način spodbujana tudi na področju prehrane.

III.

Tako »šolski ministri« kot tudi »gospodarski ministri« so govorili o družbi 4.0. Po svoje je izbruh Koranavirusa koristen, saj je razgalil vso Potemkinovo vas.

Ukinjanje tiskovnih konferenc Vlade RS v času, ko celotni svet deluje v oblačnem svetu – tudi z uporabo videokonferenčnega sistema je lahko odraz tehnološke nerazvitosti. Ali pa gre za prikrivanje ukrepov s katerimi želi Vlada RS zmanjšati stopnjo demokratičnega delovanja družbe? Glede na to, da je sedanji premier očitno zelo vešč  sodobne informacijske tehnologije, mu vodenje videokonference verjetno ne bi povzročalo težav (tudi ob pomoči še kakšnega tehničnega eksperta). Očitno se v tem primeru ne zgleduje po svojem vzorniku Orbanu, ki to tehnologijo uporablja. Zanimiva je razlika med letom 1991 in sedanjo situacijo (v obeh primerih iz istim glasnogovornikom). V prvem primeru so bile novinarske konference bogate z vprašanji, sedaj so nezaželena. Ker delam v jedrskem sektorju v katerem so se na primeru Černobila in Fukušime učili tudi mediji, bi pričakoval, da se je tudi politični PR česa naučil. Ampak izkušnja s PR v času kandidature za predsednika DeSUS-a mi je prikazala dejansko stanje v slovenskem političnem PR. Ta je praktično neusposobljen in nepripravljen za poročanje v kriznih časih. Politični PR, ki naj bi v krizi deloval v skupno dobro, še vedno deluje izključno v  korist političnih strank. Očitno vse stranke v ozadju poizkušajo iz krize povleči čim večji politični kapital za naslednje volitve. To kažejo tudi PR snemanja ob prihodu zaščitne opreme. Kot, da so ministri tisti, ki dejansko podpisujejo prevzem opreme. Če bi bilo vsaj malo etike v njih, bi morali zaradi izrabljanja kriznih razmer za samo-promocijo sami odstopiti.

Drugo področje Potemkinove vasi  je šolstvo. Sedaj je na osnovnošolskih in srednješolskih učiteljih, da sami poskrbijo za izobraževanje v oblačnem svetu. Pri svojih nečakih opažam, da se počne popolnoma isto, kot smo na Univerzah počeli ob uvajanju študija na daljavo. Obesiš učbenik in gradiva v oblačni svet in voilà, imamo študij na daljavo. Ko smo na Ekonomski fakulteti v sredini 90-ih let prvi v RS začeli uvajati takšno obliko izobraževanja, so nam podobne inštitucije razlagale, da je razvoj gradiv ter vseh spletnih vsebin trajal najmanj 10 let. Tukaj bi pričakoval, da bi Zavod za šolstvo oz,. pristojno ministrstvo naredilo hitri screening obstoječih vsebin in na njihovi spletni strani objavili linke, do takšnih vsebin, ki jih s pedagoškega vidika priporočajo. Sedaj pa so dijaki prepuščeni večji ali manjši stopnji informacijske pismenosti in zavzetosti svojih učiteljev. To pa pomeni tudi kršitev temelja javne službe, kjer naj bi bila enaka storitev pod enakimi pogoji dostopna vsem.

Tretje področje Potemkinove vasi je delo na domu in Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Na njihovi spletni strani so resda neka navodila in priporočila za delo na domu. Vsa ta navodila pa so daleč od potreb in dejanskih zakonskih možnosti.  Na spletni strani ministrstva lahko zasledim pojasnilo, da noben delodajalec proti volji zaposlenega ne more odrediti dela na domu ampak je to možno zgolj z aneksom k pogodbi o zaposlitvi. Kot da Zakon o varstvu in zdravju pri delu ne obstaja. Dejansko je v tem zakonu določeno, da se mora organizacija delovnega procesa prilagajati zagotavljanju zdravja in varstva pri delu. Torej lahko delodajalec zaradi trenutnih okoliščin z odredbo odredi delo od doma – seveda za tiste, ki imajo doma za takšno delo ustrezne pogoje in zagotovljeno varnost. Zato, da človek dela od doma na računalniku (ki mu ga preskrbi delodajalec) in to v IT okolju delodajalca ne potrebuješ kakšnih posebnih varnostnih ukrepov. Saj že vsi doma delamo na računalnike. Drugače pa je v primeru proizvodnih dejavnosti – tu pa mora delovno okolje izpolnjevati stroge zakonske zahteve. V takšnem primeru pa dela na domu ni mogoče odrediti brez soglasja delavca. Tudi v prvem primeru lahko delavec ni lastnik stanovanja in mu lastnik dela na domu ne bo pustil. V tem primeru bo na delodajalcu, kako bo nastali problem rešil. Vendar je trenutna Vlada, namesto da bi prevzela odgovornost, odločitev o tem raje prepustila »dogovorom« med delavci in delodajalci. V tem primeru bi morala Vlada RS izdati zakon s katerim bi odredila obvezno delo od doma tam, kjer delovni proces in IT tehnologija delodajalca to omogočata. Je pa res, da bo ob koncu te krize večina teh delavcev spraševala, ali tudi vnaprej ni možno vsaj nekaj dni tedensko delati od doma. To pa pomeni spremenjeni koncept delovanja gospodarstva. Mogoče pa je to priložnost, da tudi RS končno dejansko dobi industrijo in javno upravo 4.0. Če bo birokracija (v širšem smislu – torej tudi v proizvodnji) lahko normalno od doma delala cel mesec, potem ni razloga, da se ta oblika vsaj v večinskem delu delovnega časa ne bi ohranila tudi po prenehanju krize. To je znak,da se delo lahko tudi drugače uspešno organizira. S tem bomo zmanjšali tudi količino vozačev večja mesta ter problem parkiranja in onesnaženosti.

IV.

Ukrep omejevanja gibanja na območje občine bivališča je z zdravstvenega vidika na papirju lahko smiseln, ni pa življenjski. Priklanjanje slovenske politike globalizaciji in nevidni roki trga se nam sedaj vrača kot bumerang. Pojavljajo se popolnoma iste težave o katerih sem stenam govoril na volilnem kongresu DeSUS-a. Pomanjkanje bank oz. bankomatov v manjših občinah, neobstoj trgovin (zaradi trgovskih centrov), ukinjanje poštnih podružnic, omejeni obstoj servisne mreže za osebna vozila itd. so posledice globalizacije in hlastanja za kapitalsko uspešnostjo, ki nam v primeru določitve karanten na občinske meje ne bo v korist. Določanje karantene z večjo vrsto izjem kot pa dejanskih naslovnikov nima nobenega smisla.

Tukaj bo morala država, če želi uvajati kakršnekoli občinske karantene, predčasno uvesti ukrepe, ki sem jih sam v volilnem programu opredelil, kot ukrepe za zagotavljanje dolgožive družbe, med katerimi:
  •          uvajanje bančnih avtobusov, kjer lahko ljudje za enako provizijo, kot na spletu ne glede na izbrano banko, opravijo vse bančne storitve; 
  •       uvajanje potujočih trgovin, kjer bodo ljudje enako preskrbljeni kot v velikih trgovskih centrih (z možnostjo naročanja želenega blaga ob naslednjem obisku)
  •       obveznost določitve nadomestnih občinskih pooblaščenih servisov, kjer se ohranja garancija na vozilih;
  •           pomoč pri naročanju hrane na dom;
  •           začasna posodba minimalne komunikacijske s čimbolj preprostimi programi za ohranjanje komunikacije posameznikom oz. gospodinjstvom, ki teh sredstev nimajo na voljo;
  •           uvajanje poštnih avtobusov s poštnimi storitvami.

V.

Glede na pomanjkanje delovne sile v domovih za starejše občane ter na prisilno dopustnikovanje nekaterih zaposlenih, bi lahko Vlada RS sprejela ukrep, da se starejši občani, ki so še sposobni samostojnega življenja (torej samostojno opravljanje bioloških potreb ali pa opravljanje potreb ob manjši pomoči ter brez potrebe po prilagojenem okolju) začasno izselijo v domove takšnih ožjih sorodnikov, ki so na čakanju zaradi ukrepov države (če seveda imajo dovolj prostora). Po prenehanju ukrepov ali ob zahtevi delodajalca po vrnitvi na delo se takšni oskrbovanci vrnejo nazaj v domove iz katerih so se začasno izselili. Za spodbudo bi lahko občina ali država takšnih svojcem izplačala določeno nagrado za delo in s tem bi dejansko lahko krili morebitni izpad dohodkov.

VI.

Zaradi preprečevanja nabiranja političnih točk ter čim širšega angažmaja vseh državljanov v rešitev nastalih kriznih situacij pa bi morale vse sedanje stranke v parlamentu soglasno sprejeti zakon s katerim bi sebi ter svojemu članstvu prepovedalo kandidiranje na naslednjih parlamentarnih volitvah. S tem bi dejansko dosegli, da vse stranke skupaj začno delati v dobro državljanov in ne samo za svojo politično propagando na naslednjih volitvah.