JOJ, KAM BI DEL? - POGLED NA PROBLEMATIKO KOMUNALNIH ODPADKOV NA JESENICAH
Dospe do svoje hoste … Čuj, iz teme:
“Joj! kam bi dél?”
“Kaj? – Kdo si božji? – Kam naj deneš, vprašaš? –
I, kjer si vzel!”
(Anton Aškerc)
Debelo leto je, kar s pozicije občinskega svetnika
lahko proučujem delovanje lokalne politike. Naj uvodoma zapišem, da je moja
ponovna pot v politiko bila povsem naključna in nehotena. Moj prvi vtis –
politika se v dobrih 35. letih ni v ničemer spremenila. Ali kot je legendarni
Balašević rad prepeval (širna Juga pa z veseljem za njim ponavljala): »Ma
princip je isti, sve su ostalo nijanse.«
Ob razpravah o problematiki Male Mežakle ter
podražitvi cen komunalnih storitev v Občini Jesenice sem se alegorično spomnil
na obe citirani besedili. Žal mi je, da zaradi bolezni nisem mogel biti
prisoten na zadnji seji Občinskega sveta. Po zapisniku sodeč je vse močno spominjalo
na tisto znano sejo Državnega zbora, ko so glasovali o tem, kaj je dejansko
izjavil tedanji predsednik dr. France Bučar. Vrag je, ko začnejo posamezniki samovoljno
interpretirati misli živega človeka.
Dejstvo je, da problem Male Mežakle še naprej
obstaja. Dejstvo je, da zaradi izsiljene podražitve ne bo kakovost življenja na
Jesenicah nič boljša. In dejstvo je, da so svetniki s sprejemom podražitve v
dodatno stisko spravili določeno število socialno ogroženih posameznikov in
družin. Vendar za politiko to ni pomembno (niti za stranke, ki se kitijo z
nazivi kot so socialna, demokratična, itd.). Kdo pa bi se do volitev sploh
ukvarjal z »marginalci,« kot so upokojenci ali posamezniki ali družine, ki
životarijo na pragu revščine? Pravzaprav je dogajanje okrog cen komunalnih
storitev prineslo vrsto zanimivih ugotovitev.
Prva ugotovitev – povzeta iz razprav Župana in
direktorja občinske uprave – problematika zbiranja komunalnih odpadkov,
problematika ravnanja z mešanimi komunalnimi odpadki in problematika deponije
so ločene problematike. Čeprav zakonodaja na področju ravnanja z odpadki
zahteva celoviti pristop, pa odgovorne na Občini Jesenice državna in EU
zakonodaja ne zanimata preveč. Rešujmo parcialno zato, da stvari zameglimo. Res
je, gre za dve ločeni podjetji (Jeko in Ekogor), ampak problematika je enotna
in enovita. Skladno z zakonom jo je potrebno reševati enovito. Slišal sem tudi
očitke – kaj kompliciraš, saj se že 20. let počne enako. Ne Župan, ne Občinski
svet in ne občinska uprava ne moreta zavzeti pristopa, da je en del dober
(Jeko) drugi del slab (Ekogor) in da je za drugi del odgovorna država. Poleg
tega pa smo že od leta 2004 člani EU (če je slučajno kdo od naštetih to dejstvo
spregledal). Ravnanje z mešanimi komunalnimi odpadki je primarno občinska
odgovornost. In če zadeva na državni ravni zataji, je na Županu odgovornost, da
najde rešitev za zadevo. Zato ima Župan na voljo plačane strokovne službe ter
zaposlene v ti. širšem javnem sektorju. Zakonodaja to omogoča. Ampak potrebno
je zakonodajo vzeti v roke, preštudirati tudi ustrezne direktive EU ter
pogledati dobre prakse. Reševanje problema pomeni celostno obravnavo
problematike in razumevanje bistva problema. To zahteva bistveno več, kot pa
protokolarno smehljanje in skrivanje za birokratskimi floskulami.
Druga ugotovitev – oblikovanje cen komunalnih
storitev temelji na strankarski disciplini in strankarskem dogovarjanju ne pa
na konkretnih izračunih. Dejstvo je, da je je tudi oblikovanje cen komunalnih
storitev del upravljanja z odpadki. Torej gre pri cenah tudi za informacije, ki
bi morale biti jasne, razumljive ter dostopne javnosti (tako zahteva Aarhuška
konvencija). To pa pomeni, da bi morali biti takšni materiali napisani dovolj
pregledno, jasno in razumljivo, da bi jih razumela tudi širša javnost.
Vzpostavljena praksa elaboratov v Občini Jesenice je daleč od teh zahtev (v
elaboratih so dvigi marsikje navedeni zgolj odstotno ne pa tudi v realnih
cenah, elaborati so nepregledni,…). Stranke torej glasujejo na podlagi nekega
dogovora z Županom. Sicer je to del demokracije. Potrebno je tudi zavedanje, da
se demokracija vedno odvija znotraj določenih pravnih okvirov. S takšnim
ravnanjem pa Občina Jesenice krši tudi zaveze iz Aarhuške konvencije in
dejansko onemogoča najširšo ljudsko participacijo. Prav kopiranje cenovnih elaboratov
kaže, da se posamezniki ne zavedajo posledic vstopa Republike Slovenije v EU. Dejstvo
je, da se je dvig cen v preteklosti že dogodil za 100% in sicer s tem, ko se je
zbiranje mešanih komunalnih odpadkov premaknilo iz tedenskega v 14-dnevni
ciklus. Pa je o tem bilo vse tiho. Takšne prakse onemogočajo tudi presojo, ali
je izvajanje komunalnih storitev še cenejše preko Jeka ali pa bi bil cenejši
nek koncesionar iz držav EU. To je tudi v nasprotju z zahtevami ZJN-3. Seveda
bi za to potrebovali politiko oblikovanja in gibanja cen storitev v Občini
Jesenice, ki pa jo Župan noče ali ne želi pripraviti. Zavedati se je potrebno, da politika oblikovanja cen del paradigme dolgožive družbe. Očitno ne Župan in ne večina v Občinskem svetu ne želita pristopti k izvajanju paradigme dolgožive družbe.
Tretja ugotovitev – županu, določenim strokovnim
službam in določenim političnim opcijam očitno ustreza neurejeno stanje na Mali
Mežakli zaradi vzdrževanja »dežurnega krivca.« Če pustimo ob strani pristranske
ugotovitve dragega revizijskega mnenja (revizija je npr. napisala, da je
potrebno kriti tudi dražji sežig za nazaj, pisno mnenje pristojnega ministrstva
je, da se tega ne sme narediti), je že od daleč vidno, da se nihče od
pristojnih občinskih služb zares ne ukvarja s problematiko Male Mežakle. Ob dokaj
skromnem spremljanju problematike sosežiga lahko vidimo, da ima vsaka taka
sežigalnica svoje zahteve po »surovinski sestavi« odpadkov za sosežig. Moderne
sežigalnice imajo svoje ločevalne linije, ki pred sežigom ločijo od 260 do 360
različnih snov za recikliranje – ostalo pa gre v sežig. Očitno smo na Mali
Mežakli dopustili uvedbo tehnologije, ki danes z vidika zahtev EU ni več
uporabljiva (bila je uporabljiva za sežigalnice na Kitajski). Vsaj takšen
občutek dobi iz sporočil občine za javnost, ki kažejo neke bale z mešanico
odpadkov. Do danes namreč ne Župan ne pristojne službe niso posredovale
informacije o tem, kaj lahko ločevalnica na Mali Mežakli v praksi počne oz.
kakšne so njene karakteristike in zmogljivosti. O tem priča tudi nekdanji poziv
MOP-a, ki pa je v Občini Jesenice očitno končal v kakšnem šrederju. Bojim se,
da bodo bale, ki se sedaj nabirajo na Mali Mežakli ostale tam do konca naših
dni. Ampak to ni problem mešanih komunalnih odpadkov temveč zavoženosti
občinske politike. Resna koncesijska pogodba ima v tujini 400-500 dobro
tiskanih strani (pri nas 20 strani z radodarnimi presledki in razmaki). Občina bi
sedaj s spremembo odloka, s katerim bo dejansko omogočila nadaljnje nalaganje mešanih
komunalnih odpadkov na Mali Mežakli, zopet ubrala pot, ki jo pristojno
ministrstvo in pa EU najbolj odsvetujeta. Kot predsednik komisije za vprašanje
odpadkov ugotavljam, da ob takšnem ravnanju občinske uprave in pa zamejenosti
strokovnih služb, resno delo komisije sploh ni možno ali pa je očitno celo nezaželeno.
Vse kar na komisiji poslušamo je, da je Mala Mežakla izključno posledica
nedelovanja države. Ali res?
Občankam in občanom Jesenic – bralcem tega zapisa –
prepuščam presojo o tem, koliko so njihove svetnice in svetniki ter Župan
dejansko upravičili dano zaupanje na zadnjih lokalnih volitvah. Neizpodbitno
dejstvo ostaja – kljub višji ceni komunalnih storitev bo smrad iz Male Mežakle
še naprej spremljevalec občanov. Ali kot je že Varuh človekovih pravic ugotovil
– nekaj je narobe s tem sistemom v katerem imamo, ob vse višjih cenah komunale,
vedno več okoljskih problemov.