KORONA VIRUS IN DELOVANJE DEMOKRATIČNE DRŽAVE
Včeraj so Nemci
objavili novico, da bodo po velikonočnih praznikih začeli obujati družbeno
življenje. Nemški epidemiologi ugotavljajo, da je potrebno narod prekužiti. Sprva
naj bi iz splošne karantene spustili ljudi stare do 50 let. Nato, po 14.-21.
dneh tiste med 50 in 60. Nato pa v dvo- do tritedenskih presledkih skupine
posameznih letnikov nad 60. Gre za kopiranje kritiziranega Švedskega modela –
vendar v obratni smeri. Dejstvo je, da se napovedana apokalipsa na Švedskem še
ni dogodila. Tudi sklicevanje ne Italijo, Španijo in ostale države je neumestno
in brezkoristno (način pospešenega širjenja virusa je posledica kolektivne
klime, da je potrebno delati dokler ne padeš mrtev; bolniška ni moralno
sprejemljivo ravnanje – razen, ko država s to dekretom jasno zapove). Politika
(in politični del stroke) je končno doumel, da virusa v Evropi ne bo moč
odpraviti s kitajskimi pristopi. Še več, politika se je končno sprijaznila s
tem, kar je zdrava kmečka pamet že dolgo vedela – človek je del narave in
naravi se lahko zgolj prilagajaš. Tudi slovenski premier je napovedal
sproščanje družbenega življenja. Očitno je novi finančni minister ugotovil, da so
milijarde EUR v proračunu vendarle omejene. Dogajanje v slovenski družbi v
zadnjem tednu je pozornemu državljanu razkrilo vso bedo politične in strokovne
realnosti. Jasno je prikazalo Potemkinovo vas na vseh nivojih delovanja družbe.
Na izpitu je najprej padla celotna medicinska stroka. Pa ne
v delu, ko gre za vsakodnevno zdravljenje bolnikov. Temveč v delu, ko gre za
odnos stroke do politike. Mediji so v nesoglasju med Nacionalnim inštitutom za
javno zdravje in Vlado RS videli zgolj novo majhno korona-aferico. Zakonodajno
gledano razkol prikazuje resno erozijo pravnega sistema ter nedelovanje
stanovskih organizaciji, ki jim je zakon o zdravniški službi dal določene
pristojnosti in pooblastila. Sprejemanje ukrepov varstva prebivalstva pred
nalezljivimi boleznimi mimo Nacionalnega inštituta za javno zdravje kaže
nezaupanje politike v strokovne inštitucije, ki jih je ustanovila taista politika.
Namen javnih strokovnih inštitucij je zagovarjanje stroke napram politiki in
politikanstvu. S tem se vzpostavlja kredibilnost ljudi v sprejete ukrepe. Lahko
se politika s stroko ne strinja – vendar politika sprejema politične odločitve,
stroka pa strokovne. Lahko si zamislimo primer, da bi v NEK-u prišlo do
nezgode, premier pa ne bi zaupal Upravi za
jedrsko varnost in bi nato sam z nekim »lastno oblikovanim strokovnim štabom«
sprejemal svoje ukrepe (po vzoru drugih držav). Zadeva je povsem ista. Z
vstopanjem v mednarodne organizacije je RS pripoznala potrebnost in strokovnost
takšnih organizacij. V RS je bil vzpostavljen ustrezni organizacijski sistem,
ki sodeluje s takšnimi organizacijami. Lahko se RS s stališči določenih mednarodnih
organizacij ne strinja. Pa vendar, namen teh organizacij je mednarodno
sodelovanje in iskanje najbolj optimalnih rešitev. Ali so neka organizacija in
ljudje v nacionalni organizaciji krivi, ker dejansko prevzemajo ukrepe od strokovnih
mednarodnih organizacij? WHO in Evropski center za preprečevanje in
obvladovanje bolezni sta mednarodni strokovni organizaciji. Naloga slednjega je
tudi znanstveno svetovanje državam članicam EU. S pristopom k EU je RS dejansko
priznala to nalogo omenjenemu centru. S kritiziranjem dela Nacionalnega
inštituta dejansko Vlada RS kritizira delo organa EU, kateremu je
mednarodnopravno priznala znanstveno avtoriteto. Vlada RS in ekspertna skupina
je očitno v RS bolj pametna, kot pa stroka znotraj omenjenega Evropskega
centra. Pojav »nekih mladih zdravnikov« z edukacijskimi napotki, je zame bolj
kot prikaz stroke prikaz boja za medijsko pozornost. Država je namenoma uvedla zdravniške
specializacije, ki so dolgotrajne. Država je namenoma z zakonom ustanovila
Zdravniško zbornico Slovenije z določenimi javnimi pooblastili. Tudi Zdravniško
društvo Slovenije z določenimi sekcijami in strokovnimi združenji ima določeno
zakonsko vlogo. Prof. dr. Bojana Beović je nesporno strokovnjakinja na področju
infektologije. Ni pa epidemiolog. Lahko predstavlja strokovno avtoriteto, ne
predstavlja pa celotne medicinske stroke. Skladno z zakonodajo bi pričakoval
ustrezne strokovne odzive Zdravniške zbornice Slovenije in pa Slovenskega
zdravniškega društva. Stroka mora zagovarjati strokovne odločitve, politične pa
prepustiti politiki. V zakonu o zdravniški službi je jasno napisano, da
medicina temelji na znanstveno preverjenih metodah. Metode, ki niso znanstveno
preverjene, so politične. Politika ima vso legitimno pravico, da takšne odločitve
sprejema. Na volitvah pa ljudje povedo, ali se s takšnimi odločitvami strinjajo
ali ne. Medicina pa te pravice in legitimitete nima. Z zagovarjanjem
strokovnosti bodo strokovne odločitve pri javnosti tudi sprejete in upoštevane.
Prikazovanje zdravnikov z vedno bolj papeškimi nasveti pa kaže, da je očitno
zdravstveni stroki ušla vsa zdrava kmečka pamet (npr. nasveti o pranju
mobitelov in plačilnih kartic). Politična dopustitev razrešitve direktorja
pristojne strokovne inštitucije pa kaže, da politika stroke sploh ne potrebuje.
Sprejemanje ukrepov o karanteni kaže tudi na nepoznavanje in
zakonsko dovoljeno nespoštovanje zakonodaje na področju varstva in zdravja pri
delu. Zakon o zdravju in varstvu pri delu od delodajalca zahteva sprejemanje
vseh potrebnih ukrepov za zagotavljanje
zdravja in varnosti pri delu. Če bi delodajalci dosledno že doslej spoštovali
to zakonodajo, potem vladnih ukrepov ne bi potrebovali. Širjenje okužb v
delovnih okoljih kaže, da so delodajalci raje kot za zdravje zaposlenih skrbeli
za lasten dobiček. Ob doslednem spoštovanju zakonodaje delodajalci ne bi smeli
dopustiti vhoda niti nahodnemu zaposlenemu. Podobno velja tudi za kupce v
trgovinah. Marsikdo mi lahko očita, da potem pol domov za starejše občane in
bolnišnic ne bi moglo obratovati. Prav v tem grmu se skriva zajec. Politika in
kapital sta namerno nižala zahtevane varnostne standarde. In potem se nam je
dogodila korona. Nam nekoliko manj, kot pa Italijanom, Špancem, Francozom in
ostalim. Pa ne toliko zaradi ukrepov vlade, temveč ker smo Slovenci nagnjeni h
koriščenju bolniških (in torej občasni prostovoljni krajši samoizolaciji)
zaradi neustreznih odnosov na delovnem mestu ali drugih, povsem Šentflorjanskih razlogov. Če
bodo samoizolacije še naprej plačane v 100% delu plače, vladnih ukrepov ob
zagonu gospodarstva sploh ne potrebujemo več. Zaposleni bodo zakon o zdravju in
varstvu pri delu začeli spoštovati 110%.
Na izpitu je padla tudi novinarska stroka. Ugotavljam, da se
zgodovina ponavlja. Vse kar je bilo prikazano v Černobilu in Fukušimi je vidno
tudi pri Korona virusu. Namesto, da bi novinarji povabili epidemiologe, predstavnike
pristojnih mednarodnih in domačih strokovnih organizacij ter strokovnjake za
varnostna vprašanja, sedaj gledamo neke področne strokovnjake, ki sploh nimajo
vpogleda v celotno sliko (važno je samo, da ima končano medicino). S tem pa
dobimo nerealno, napihnjeno sliko, ki politiki služi kot izgovor za sprejemanje
neživljenjskih ukrepov.
Na izpitu je padla slovenska politika, ki je očitno pozabila
na rek, da revežu bolj pomagaš s tem, da ga naučiš loviti ribe kot pa da mu daš
ribo. V tem delu so nas v Srbiji prehiteli – namesto mask so od Kitajcev dobili
stroje in tehnologijo za lastno proizvodnjo zaščitnih mask najvišjega standarda.
In končno – na izpitu je padla tudi gerontološka,
javnozdravstvena in inženirska stroka, ki je prikazala, da javne stavbe v
Republiki Sloveniji sploh niso grajene za ščitenje pred virusi in bakterijami. Korona
kriza je prikazala, da bo potrebno povsem na novo vzpostaviti tehnične
standarde gradnje domov za starejše občane, zdravstvenih domov ter bolnišnic.
Vzpostaviti bo potrebno tudi novi standard maksimalnega števila bolnikov oz.
starostnikov na sobo. Za preprečevanje nove krize, bo vlada RS morala čimprej
nameniti denar za te prilagoditve in mogoče malo manj za druge investicije.