ALI SMO RES VSI ENAKI? POKRIZNI POGLED NA VLADNE BOMBONČKE
S podaljševanjem krize zaradi Korona virusa se množijo tudi
ukrepi Vlade RS s katerimi se poizkuša preprečiti niz stečajev podjetnikov ter povečevanje
števila brezposelnih in prejemnikov socialne pomoči. Zadnji vladni paket naj bi
bil težak 3 mrd. EUR. Brez večje razprave smo v Republiki Sloveniji čez noč
uvedli nekakšen Univerzalni temeljni dohodek. Ta dohodek bodo prejemali vsi –
od zaposlenih, ki so na čakanju do samozaposlenih, enoosebnih družb ter
samostojnih podjetnikov. Država s še težjim ukrepom prihaja na pomoč tudi
podjetjem. Priča smo nekakšni novejši verziji new deala, s katerim se je
reševala kriza leta 1929. Čez noč smo postali najbolj tehnološko razvita
družba. »Režijski aparat« lahko nemoteno dela od doma – nikjer ni nikakršnih
javnih pritožb, da sistem ne deluje ali deluje v omejenem obsegu. Čez noč smo
brez pompa uvedli študij na daljavo – za vse nivoje izobraževanja. Po zagotovilih
pristojne ministrice vse poteka brez problemov – celo ocenjevanje bo lahko
potekalo na daljavo. V tem delu so osnovne in srednje šole, ki so čez noč
vpeljale takšno obliko izobraževanja, celo bolj napredne kot visokošolski
zavodi, ki so takšno obliko izobraževanja uvedli konec 90-ih let 20. stol. in v
tem stoletju. Uspelo nam je uvesti celo medicino na daljavo – čakalne vrste
pred ambulantami na primarnem in specialističnem nivoju so čudežno izginile. Brez
razglasitve izrednih razmer in razpustitve parlamenta se sprejemajo večje
omejitve temeljnih človekovih pravic, kot pa v vojnih razmerah. Vsi od naših politikov
do samega papeža razlagajo, da smo sedaj vsi v istem čolnu in torej vsi enaki.
Pa smo res?
Družbena aktivistka Naomi Klein v zvezi s Korona virus krizo
opozarja, da gre tudi pri tej krizi za ti. doktrino šoka, ki jo je zagovarjal
Milton Friedman. Ob izhodu iz te krize bodo bogati še bogatejši in revni še
revnejši. Doktrina šoka namreč temelji na zadolževanju posameznih držav pri
bankah in IMF, nato pa slednje določajo pogoje vračanja posojil, ko je kriza
mimo. Izkušnje iz Latinske Amerike kažejo, da zahteve bank najbolj prizadenejo
srednji in revni sloj prebivalstva. Vse zadolžitve držav zaradi reševanja
nacionalnih gospodarstev bodo prej ali slej končale v rokah investicijskih bank,
ki bodo postavljale svoje pogoje. Banke se v tej krizi držijo ob strani – ni jih
na tem čolnu. Kljub temu, da bodo tudi nekateri njihovi zaposleni deležni ugodnosti teh ukrepov. Bančni in finančni
regulatorji javno izjavljajo, da ta kriza ni njihov problem. Torej sami javno
priznavajo, da jih v tem čolnu ni. Za vse veljajo ukrepi zamrznitve – le za
bančni in finančni sektor ne. Zaključek doktrine šoka je vedno privatizacija
delov nacionalnega gospodarstva, ki ima monopol in ustvarja dobiček (naravna
bogastva in del javnih dobrin). Že v tem delu očitno nismo vsi enaki. Tudi
denar, porabljen za bombončke, bomo morali tako ali drugače vrniti. Bodisi s
privatizacijo vodnega bogastva ter ostalih naravnih resursov, bodisi z višjimi
davki ali pa z novim ZUJF-om. Strokovna skupina, ki je pripravljala proti
korona ukrepe je bila vedno povezana s stališčem, da mora biti država čim dalj
od gospodarstva. Gre torej za vprašanje kredibilnosti predstavljenih ukrepov.
Če bi bila skupina in Vlada kredibilni, potem bi morala zamrznitev veljati za
vse. Hkrati pa bi morali instrumenti državnega zadolževanja, zaradi Korona
virus krize, imeti prepoved njihovega prenosa. Demografskemu skladu pa bomo
postavili zgolj spominsko ploščo v Državnem zboru.
Izenačenje samozaposlenih, enoosebnih družb ter delavcev je
naslednji primer, ko zopet nismo v istem čolnu. Država namreč ne ločuje med
prekarnimi podjetniki in dejanskimi podjetniki. Kriza je enkratna priložnost da
se ugotovi, kdo je prekarni podjetnik. Za prekarnega podjetnika bi morala
država uvesti enaka pravila kot za zaposlene – torej podjetja, ki so »zaposlovala«
prekarne podjetnike, naj prevzamejo del stroškov reševanja te krize. Mogoče pa
bo na ta način večina podjetij ugotovila, da se jim prekarni podjetniki
ekonomsko ne izplačajo več. Sedanji pristop reševanja problematike zopet privilegira
podjetja, ki so kršila delovno-pravno zakonodajo. Sedaj pa bodo za te kršitve
še nagrajeni. Dvakoplačevalci pa bomo nosili njihove stroške. Če tukaj država
ne bo pravočasno odpravila te anomalije, bo število prekarcev po krizi še
narastlo. Za pravega enoosebnega podjetnika pa bi morali veljati enaki pogoji
kot za ostale gospodarske družbe.
Tudi v režijskem aparatu pri delu na domu nismo vsi enaki.
Določenim tehnologija dela omogoča delo od doma, določenim ne. Nekdo ima doma
ustrezno internetno povezavo, drugi ne. Nekdo ima dovolj znanja za uporabo
tehnologije doma, drugi zopet ne. Zanimivo pa je, da je bilo delo od doma
nenadoma mogoče povsod – tudi tam, kjer so delodajalci zahtevali spoštovanje
ustreznih varnostnih ukrepov.
Tudi na področju izobraževanja nismo vsi enaki. Pristojna
ministrica je priznala, da je iz šolskega sistema izpadlo 1000 dijakov (in to
za 14-21 dni). Razlog neposedovanje IT sredstev. Pa tudi, ko bomo te dijake
opremili z računalniki – ali jih bodo znali uporabljati. Če so bili enotne razlage
v šoli deležni vsi dijaki – je to prepuščeno sedaj znanju in iznajdljivosti
njihovih staršev. Bistvo javne službe je izvajanje določene storitve pod
enakimi pogoji za vse. V delu učenja na daljavo tega država ne zagotavlja. Torej
zopet nismo vsi v istem čolnu. Če je NAKVIS imel 20. let probleme z izvajanjem
izpitov na daljavo, sedaj srednje in osnovne šole tega nimajo. Torej zopet
nismo v istem čolnu.
Področje medicine bo še bolj pokazalo problematiko različnih
čolnov. Krizo večinoma sedaj občutijo zaposleni v javnem sektorju, zasebniki pa
se v ta sistem vključujejo zelo sporadično in različno po vsej državi. Ko bo
kriza mimo, bodo v javnem sektorju ostali iztrošeni uslužbenci. Zasebne klinike
pa bodo zopet normalno delovale in ustvarjale dobičke. Čakalne dobe v javnem
zdravstvu pa se bodo še daljšale. Poleg tega pa tudi denarja za skrajševanje
čakalnih dob ne bo, ker ga bomo sedaj večino porabili za reševanje krize.
In končni ukrep Vlade RS – omejitev gibanja na občino
prebivališča (sprejet na podlagi verjetno nekritičnih ocen posameznih županov).
S tem smo zopet postavljeni v različne čolne. Oskrba v mestnih občinah je
boljša, kot pa v manjših lokalnih skupnostih. Pomanjkanje decentraliziranega razvoja
Slovenije je ta ukrep razdelil med prvorazedne in drugorazredne državljane. In
v tem delu zopet plujemo v različnih čolnih.
Torej, spoštovani politiki, nehajte govoriti o plutju v
istem čolnu. Krizni ukrepi so nas dejansko še dodatno razdelili na prvorazredne
in drugorazredne državljane. Edino, kjer je ta razlika zabrisana je pri okužbah
z virusom. Očitno ima mati narava le svoj smisle za pravičnost.